“Heb je gezien dat de spelers van het Nederlands elftal tijdens het EK, als
zij na afloop van wedstrijden interviews gaven, uit van die blauwe pakjes
dronken? Dat was dit.” Villaume Kal, business manager infant nutrition and
sports nutrition bij DSM, laat een vierkant pakje zien. Het drankje bevat
het door DSM ontwikkelde ingrediënt PeptoPro. “En we hebben niet eens een
officiële sponsordeal met de KNVB.”

Met het Nederlands Olympisch Comité heeft DSM een dergelijke deal wel.
DSM is naast Randstad, Ernst & Young, Unilever, NS en Lotto één van de
zes officiële sponsors van het NOC*NSF. Die club sluit sponsorcontracten af
voor vier jaar. De sponsors betalen hiervoor 1,2 miljoen euro per jaar.

DSM betaalt “een klein deel” van het geld in de vorm van kennis. Hoeveel wil
het bedrijf niet zeggen, wel dat hier bovenop “natuurlijk” nog flink wat
manuren komen, die niet in die 1,2 miljoen zijn opgenomen.

“Een beter uithangbord dan topsporters kun je je toch niet
voorstellen?”, meent Villaume Kal. “Als iemand hoge eisen aan een product
stelt, dan zijn zij het. Als ze iets niet goed vinden, gebruiken ze het
gewoon niet.” PeptoPro wordt volgens Kal door circa 90 procent van de
Nederlandse ploeg gebruikt.

Het middel werd voor het eerst genomen op de Olympische Spelen in Athene, in
2004. “We hebben vooraf aan de sporters gevraagd wat ze nodig hadden. Dat
bleek een middel om sneller te herstellen. Het middel is toen heel snel
ontwikkeld en gelanceerd. Er was nog maar één wetenschappelijke studie
gedaan naar het effect. Ook had het spul nog ‘een hele specifieke smaak’.
Hier is aan gewerkt."

Inmiddels zit het middel in een aantal sportdranken voor
semi-professioneel gebruik. Maar deze Olympische Spelen zullen worden
aangegrepen om PeptoPro veel breder in de markt te zetten. En wel in de vorm
van een sportdrankje dat je in een blikje in de supermarkt kunt kopen.
Sixgram - zo heet het - is vanaf augustus te koop “bij de grootste retailer
van ons land", aldus Kal.

Om de awareness met betrekking tot PeptoPro onder topsporters en trainers te
vergroten, wordt een speciaal pad bewandeld. Hiervoor heeft DSM een
Nederlandse topsporter aangetrokken. Deze persoon - wie het is wil DSM nog
niet zeggen - moet zijn collega’s gaan uitleggen wat de toegevoegde waarde
is van het product.

PeptoPro heeft een duidelijke businesscase, geeft director media relations &
sponsoring Elvira Luykx toe. Hetzelfde geldt voor de extra sterke lijnen op
de boten van de Nederlandse zeilers. Ook die zijn te koop voor
particulieren. Hoeveel al deze inspanningen DSM moet opleveren, wil het
bedrijf niet zeggen.

Een andere insteek hebben de koelvesten en het middel Lafti, dat ervoor
moet zorgen dat sporters geen last krijgen van hun darmen, vertelt Luyks.
Mogelijk komt er nog een innovatie bij op het gebied van materiaal. Maar
deze bevindt zich nog in de testfase. Waarschijnlijk zal deze dus voor het
eerst bij de paralympische spelen worden ingezet.

De deal is dat de innovaties van DSM in principe exclusief beschikbaar zijn
voor het Nederlandse team. Gaat het om materiaal, dan kan dat niet. Dat moet
helemaal goedgekeurd worden en dient vervolgens voor alle deelnemers
beschikbaar te zijn.

Andere zeilers kunnen de boot die DSM ontwikkelde, dus ook gewoon bestellen.
DSM verwacht echter niet dat dat gebeurd is. “De meeste zeilers zullen toch
niet op het laatste moment van boot wisselen.” Accessoires mogen wel
exclusief aan een land geleverd worden.

Daarnaast sponsort het bedrijf nog een aantal individuele sporters.
Onder hen de 470-zeilers, rolstoeltennisster Sharon Walraven en
polsstokhoogspringer Rens Blom. Die laatste moet zich alleen nog wel even
plaatsen voor de spelen. Of DSM verkeerd gegokt heeft als Blom de limiet
niet op tijd weet te halen? “Nee, het gaat om de mentaliteit van de sporter",
zegt Luykx. “Al hoop je natuurlijk dat iemand goud haalt,” erkent ze.

Wat er nog meer mis kan gaan? Weinig volgens DSM. “Nee, dat touw van de boten
knapt niet. Dat is sterker dan staal", aldus Luykx. En wat als een
sporter als gevolg van een DSM-product positief test bij een dopingcontrole,
bijvoorbeeld bij het herstelmiddel? “Uitgesloten", zegt Kal.
“PeptoPro staat op de witte lijst.”

Het huidige sponsorcontract van DSM loopt na de komende Olympische Spelen af.
Momenteel wordt onderhandeld over een nieuw contract.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl